Wednesday, October 10, 2018

TOPIC 5 - ISLAMIC PRINCIPLES

1. APPLY THE ISLAMIC PRINCIPLES OF EXCELLENT HOSPITALITY SERVICES AND
    FULFILLING THE NEEDS OF GUEST.

Terdapat 4 jenis cara untuk memenuhi kehendak tetamu agar dapat memberikan servis yang terbaik dengan cara mengaplikasikan prinsip islam iaitu :-

  • layanan / hospitaliti
  • Pemakaian
  • Adab / tatasusila
  • Servis
Melalui layanan sebagai pekerja atau staff di dalam industri pelancongan perlulah mengetahui asas servis yang baik dengan mngikuti khusus yang perlu di lalui terlebih dahulu supaya pelanggan atau tetamu lebih berpuas hati dengan servis yang diberikan. Salah satu hasil yang perolehi dari khusus tersebut adalah mereka akan menjadi lebih sopan dalam bertutur mahu pun dalam mengawal masalah yang timbul. Selain itu, Cara pemakaian mengikut prinsip islam adalah dengan memakai pakaian yang lebih sopan dalam melayani tetamu dengan cara menutup aurat ketika berurusan dengan tetamu. Di samping itu, adab menjadi keutamaan bagi umat islam atau dalam ajaran islam supaya dapat menampak kan lagi keindahan islam itu melalui industri pelancongan ini. Salah satunya adalah dengan sentiasa memberikan senyuman yang manis keran islam juga berpendapat bahawa senyuman merupakan satu sedekah dan sentiasa menghormati budaya dan agama tetamu yang meggunakan servis ini. Akhir sekali, servis yang harus diberikan kepada tetamu perlulah mempunyai penyediaan makanan yang halal agar mudah bagi tetamu islam menjamu selera dan juga menyediakan kemudahan yang berpandukan islam seperti surau.

2. PRACTISE APPROPRIATE ISLAMIC

Antara amalan yang diamalkan oleh negara Malaysia adalah kerajaan kita bercita - cita tinggi untuk menjadi kan industri pelancong lebih kepada islam punya konsep dalam kalangan islam di dunia. Dengan keupayaan yang kita ada kita sendiri dapat menampung keperluan umat islam di negara malaysia sendiri. Pensijilan perkhidmatan hotel di Malaysia telah diperintahkan oleh kemeterian pelancongam  Malaysia agar dapat melahirkn graduan yang profesional dalam menjalankan tugas. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.